تلفن سایت

معاملات مسكن در پائیز

تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۱

 معاملات مسكن در پائیز

 معاملات مسكن در تهران از وضعيت ايستايي – حالتي كه طبق نظر كارشناسان در نيمه‌اول، بازار مسكن به آن دچار شده بود - خارج شده و آن طور كه فعاليت بنگاه‌هاي مسكن نشان مي‌دهد فصل تازه‌اي از رونق خريدوفروش ملك، كسب و كار مشاوران ‌املاك را تحت‌تاثير قرار داده است.در 45 روز اول پاييز امسال تعداد آپارتمان‌هاي فروش‌رفته در تهران 36 درصد افزايش پيدا كرده و حجم معاملات در اين مدت به اندازه فصل بهار رسيده است.دلالان مسكن ادعا مي‌كنند اين جنب‌وجوش پاييزي در معاملات روي قيمت‌ها تاثير گذاشته و باعث تغيير نرخ‌ها شده است.

خريد‌ ملك اوج گرفت، بازار شايعه درباره قيمت داغ شد
پاييز متفاوت در معاملات مسكن
 تهراني‌ها در 45 روز اول پاييز به اندازه فصل‌بهار آپارتمان‌ خريدند
l ركود خفيفي كه سرتاسر نيمه‌اول امسال برسر بازار مسكن مسلط شده بود، مطابق آنچه رهگيري پاييزي معاملات مسكن نشان مي‌دهد لااقل در 45روز گذشته اثري از آن در بازار مشاهده نشده است.
خريداران مسكن در پاييز امسال متفاوت از پاييز سال‌هاي گذشته وارد بازار شده‌اند و حجم معاملات را تقريبا به آنچه در فصل اصلي نقل‌وانتقال –تابستان- انجام شده بود، نزديك كرده‌اند. در تهران طي بهار و تابستان امسال به ترتيب حدود 35 هزار و نزديك به 50 هزار واحدمسكوني خريدوفروش شد. اما اين رقم در 45 روز اول پاييز به 34 هزار واحدمسكوني رسيد و در صورتي كه روند كنوني معاملات ادامه پيدا كند، حجم خريد مسكن در پاييز از سطح تابستان هم فراتر خواهد رفت. همچنين حجم معاملات خريد مسكن در تهران طي روزهاي گذشته از فصل پاييز 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا كرده اين در حالي است كه در نيمه‌ اول امسال معاملات تنها 7درصد افزايش نسبت به نيمه‌ اول پارسال را تجربه كرده بود. بنابراين عبور احتمالي از ركود از مقايسه اين دو نرخ رشد به خوبي قابل رويت است. آمارهاي سامانه رهگيري را دلالان مسكن نيز تاييد مي‌كنند و معتقدند: ايستايي بازار در نيمه‌اول سال، برخلاف انتظار، در شروع نيمه‌دوم تبديل به حركت سريع در معاملات شده و تاحدودي به كسب‌وكار بنگا‌ه‌هاي مسكن رونق بخشيده است. براساس گزارش دريافتي از سامانه رهگيري در يك‌ ماه و نيم اول پاييز حجم كل معاملات مسكن – شامل خريد و اجاره و پيش‌خريد- به 48 هزار فقره رسيد. تحولات پاييزي در معاملات مسكن در عين حال بازار شايعه درباره قيمت را نيز داغ كرده است. در برخي مناطق تهران كه خريد و فروش آپارتمان طي ماه‌هاي اخير به مراتب بيشتر و بهتر از وضعيت كل شهر بوده، هم‌اكنون مشاوران‌املاك در اعلام قيمت پيشنهادي فروش به متقاضيان، نرخ‌ها را حداقل 10 درصد ظرف همين يك ماه گذشته زياد كرده‌اند و با استفاده از شگردهاي مخصوص دلالي، قصد القای «نبود فرصت زياد براي خريد» را به مشتري دارند. دلالان مسكن با اشاره به اينكه قيمت همه نوع كالا از مواد خوراكي تا خودرو طي امسال در چند مرحله زماني كوتاه افزايش پيدا كرده، مي‌گويند: فروشنده‌ها در قيمت‌هايي كه هفته‌هاي گذشته براي آپارتمان‌شان تعيين كرده‌ بودند، تجديدنظر كرده و آن را بين 10 تا 15 درصد بالا برده‌اند. اثر تغيير قيمت‌هاي فروش هنوز در طرف تقاضا قابل رويت نشده، اما اين احتمال وجود دارد كه معاملات پاييزي قيمت‌هاي جديد را نپذيرد و حجم آن دوباره كاهش پيدا كند. از طرف ديگر، سناريوي ديگري قابل طرح است. اينكه خريداران، شايعه اخير در بازار را مقدمه رشد اصلي قيمت مسكن تصور كنند و با تعجيل در خريد، خودشان به افزايش قيمت‌ها دامن بزنند. هر چند براي آينده بازار مسكن پيش‌بيني‌هايي مبني بر جذب نقدينگي‌ها از بازار ارز و طلا وجود دارد، اما در حال حاضر كه ذهن بازار مسكن روي آرامش نسبي قيمت‌ ملك متمركز شده و زمينه‌اي براي رشد وجود ندارد، طرح ادعاي افزايش قيمت ممكن است زمان تحقق پيش‌بيني‌هاي فرابازاري را به جلو بيندازد. در عين حال رشد ناچيز قيمت مسكن به دليل بزرگي اصل قيمت آن در مقايسه با قيمت ساير كالاها، در بين متقاضيان ديرهضم خواهد بود، اما از طرف ديگر رونق خريد مسكن در حداقل يك ماه اخير آن هم به اندازه حجم خريدهاي بهاري تاحدود زيادي اثر بازدارنده رشد اخير قيمت را كم‌رنگ مي‌كند.

«نمي‌گذاريم تجربه شير در مسكن‌مهر تكرار شود»
شايعه درباره رشد قيمت مسكن در بازار خريدوفروش واحدمسكوني در شهر تهران، به پروژه‌هاي مسكن‌مهر نيز كشيده شده است. در پروژه‌هاي مسكن‌مهر كه دولت براي فروش آنها به متقاضيان سقف قيمتي براي سازنده‌ها تعيين كرده، قرار است ظرف روزهاي آينده نظر نهايي وزارت راه‌وشهرسازي درباره ميزان افزايش قيمت اعلام شود. دو هفته پيش مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي به خاطر رشد شديد و سه‌رقمي قيمت برخي مصالح‌ساختمانی، پذيرفتند ارزش قراردادهاي انبوه‌سازان مسكن‌مهر را افزايش دهند تا گراني مصالح به تعطيلي كارگاه‌ها منجر نشود.
در تصميم جديدتر، اما اعلام شده قيمت جديد براي مسكن‌مهر با اندكي تاخير تعيين خواهد شد تا روند كنوني كاهش نرخ دلار به بيشترين حد خود برسد و تثبيت آن براي همگان مسجل شود.
عوامل مسكن‌مهر معتقدند: تجربه قيمت‌گذاري شير در فصل گذشته كه به تغيير چندين‌باره قيمت از سوي دولت انجاميد نبايد در مسكن‌مهر تكرار شود و براي جلوگيري از تكرار اين تجربه لازم است قيمت جديد مسكن‌مهر بعد از آرامش بازار ارز و بازار مصالح‌ساختماني تعیین شود تا نيازي به تغيير قيمت‌هاي جديد نباشد. اين در حالي است كه به درازا كشيده شدن روند قيمت‌گذاري در مسكن‌مهر مي‌تواند زمان افتتاح‌ها را هم عقب بیاندازد. وزير راه‌وشهرسازي سه روز پيش در جمع سازنده‌هاي مسكن‌مهر در تهران، كندكاري را به ضرر سازنده‌ها توصيف كرد و گفت: «روند تعيين قيمت جديد نبايد دست ‌مايه توقف كارگاه‌ها شود. دولت هر موقع قيمت جديد را مصوب كرد به سراسر كشور ابلاغ مي‌كند و در قراردادها لحاظ مي‌شود.» اما با اين حال از آنجا كه برخي زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه جديتي به اندازه وزير در برخورد با كندكاري و تنبلي پيمانكاران مسكن‌مهر از خود نشان نمي‌دهند، بعيد است رخوتي كه در برخي شهرهاي جديد اطراف تهران در اين پروژه‌ها به وجود آمده، به اين زودي رفع شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت