تلفن سایت

ساختار پهنه بندی شهر تهران (قسمت اول)

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

 ساختار پهنه بندی شهر تهران (قسمت اول)

پهنه بندی استفاده از اراضی محدوده شهر تهران، مبتنی بر ساختاری است که برای جلوگیری از تداخل غیر ضروری و نامناسب کارکردها، کاربری ها و فعالیت ها و ارتقاء کیفیت و کارایی محیط شهری نظام یافته است. پهنه بندی شهر تهران در مقیاس کلان، بیانگر نحوه استفاده از اراضی در عرصه های متمایز شهری، با توجه به کارکردهای کلی و در مقیاس خرد، شامل ضوابط و مقرراتی است که نحوه و چگونگی ساخت و ساز در زیر پهنه ها، مانند حداکثر تراکم ساختمانی مجاز و چگونگی توده گذاری (سطح اشغال و محل توده گذاری و استقرار بنا در قطعه) و ارتفاع و تعداد طبقات مجاز ساختمان با توجه به عرض معبر و توان دسترسی شبکه شهری را، متناسب با مساحت قطعه و تراکم تعیین می سازد.

بر مبنای اصول پهنه بندی و نقشه مصوب آن در طرح جامع تهران، نقشه های طرح تفصیلی شهر تهران بصورت یکپارچه در محیطی مناسب از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مقیاس 2000/1، سامان یافته، تا به عنوان سند مصوب و ملاک عمل شهر، موجبات پاسخگویی به صاحبان اراضی برای هر گونه ساخت و ساز، با تراکم های ساختمانی مجاز، را فراهم نماید.

نحوه استفاده از اراضی، چگونگی ساخت و ساز، کم و کیف فعالیت های قابل استقرار و بهره برداری های مجاز در هر محدوده از شهر تهران، بر اساس نقشه و ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تهران است.

تدقیق و مرزبندی پهنه ها در طرح تفصیلی شهر تهران در قالب زیر پهنه ها با کد سه رقمی، بر مبنای معیارها و شاخص های کمی و کیفی و با توجه به ویژگی های هر پهنه و وجه غالب شکل گرفته قبلی و گرایش به انواع ساخت و ساز از نظر تراکم و طبقات و با جهت گیری های فضایی و ساماندهی سیما و کالبد شهر در مناطق شهری انجام گرفته است. بر این اساس "پهنه سکونت" با توجه به همگنی و وسعت قطعات، عرض معابر، تراکم و ارتفاع ساختمان ها و تعداد طبقات، سطح اشغال زمین و نیز میانگین تراکم نفر در هکتار، و همچنین "پهنه فعالیت" بر حسب مقیاس عملکردی (عملکرد های فراشهری، شهری، منطقه ای، ناحیه ای و محلی)، و "پهنه مختلط" با ترکیبی از شاخص های مذکور در پهنه های سکونت و فعالیت و سرانجام "پهنه حفاظت" (سبز و باز) با توجه به ویژگی های طبیعی خاص و با رویکرد حفاظت فعال، از یکدیگر متمایز شده اند.

در پهنه بندی طرح تفصیلی شهر تهران، 55 زیر پهنه متمایز شده که نقشه های مقیاس 1:2000 طرح تفصیلی شهر تهران، نشانگر موقعیت و پراکنش زیر پهنه های مذکور، در محدوده ی شهر تهران است. این نقشه ها، همراه با ضوابط و مقررات، به صورت توأمان، اسناد اصلی هدایت و کنترل تحولات کالبدی شهر تهران، را تشکیل داده و برای شهرداری تهران و کلیه دستگاه های اجرائی ذیربط و ذینفعان حقیقی و حقوقی محدوده شهر تهران، لازم الاجراست.

پایان قسمت اول

 

دستور نقشه تا جواز (حداکثر پارکینگ، سازه بهینه اقتصادی)- طراحی معماری (بدون پرت)- طراحی سازه (محاسبات)- طراحی برق و مکانیک (تاسیسات)- برگه تعهد مهندسی- برگه استحکام بنا- برگه های تعهد مهندسی، طراحی فاز 2 مورد تایید سازمان مهندسی - طراحی نما مورد تایید کمیته نمای مناطق- مجری ذی صلاح -آزمایش خاک (ژئوتکنیک) با حفاری دستی و ماشینی- آزمایش جوش، آزمایش بتن، آزمایش کشش میلگرد با اخذ تاییدیه سازمان نظام مهندسی- مشارکت در ساخت مناطق 1 الی 6، مدیریت پیمان، (از ابتدا تا انتها)، طراحی، نظارت و اجرا -طراحی نما و دکوراسیون داخلی (مدرن و کلاسیک) - طراحی حیاط، روف گاردن و لابی، پیلوت و پارکینگ- نقشه برداری زمین، باغ، تفکیک و قطعه بندی- کارشناسی رسمی دادگستری- نقشه برداری ازبیلت (برداشت)                                 

09125261523

44143747

infoibmp@      


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت