تلفن سایت

سکوت درباره «نتیجه» سرشماری ۹۵

تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

دنیای اقتصاد: شمارش معکوس پایان سال 95 در حالی آغاز شده است که «نتایج اولیه» سرشماری نفوس و مسکن 95 که قرار بود «نیمه اول دی ماه امسال» منتشر شود، هنوز اعلام نشده است. پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از آخرین وضعیت اعلام نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نشان می‌دهد اعلام نتایج سرشماری به احتمال زیاد به سال بعد کشیده می‌شود؛ این در حالی است که شواهد، حاکی از آماده بودن نتایج اولیه سرشماری است اما علت اصلی تاخیر در اعلام نتایج سرشماری هنوز مشخص نیست.

مسوولان مرکز آمار ایران –مجری سرشماری نفوس و مسکن سال 95- در حالی نیمه دوم شهریور ماه - حدود یک ماه قبل از آغاز سرشماری سال 95-در نشست خبری خود با خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای اعلام نتایج اولیه سرشماری در نیمه اول دی ماه خبر دادند که در مراسم اختتامیه سرشماری در روز ششم دی ماه، اعلام نتایج اولیه سرشماری به پایان دی ماه موکول شد. این در حالی است که پس از گذشت بیش از یک ماه از آخرین زمان اعلام شده برای انتشار نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن در پایان دی ماه، روابط عمومی مرکز آمار ایران با ارسال پیامک به خبرنگاران و اصحاب رسانه، از برگزاری نشست خبری برای اعلام نتایج اولیه سرشماری سال 95 در روز دهم اسفند خبر داد؛ با این حال این نشست خبری نیز به دلایل نامعلومی لغو شد تا اعلام نتایج اولیه سرشماری برای سومین بار پیاپی به تاخیر بیفتد.

این بار اطلاعیه‌ای مبنی بر اعلام زمان دقیق و قطعی نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از سوی مرکز آمار ایران به رسانه‌ها منعکس نشد؛ هر چند شنیده‌ها حاکی است نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 دست کم تا نیمه فروردین سال بعد اعلام نخواهد شد. این در حالی است که گفته می‌شود احتمالا نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از سوی «دولت» اعلام خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در حالی به احتمال قریب به یقین تا پایان سال جاری صورت نخواهد گرفت که از نتایج سرشماری نفوس و مسکن به‌عنوان نقشه راه سیاست‌گذاری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... در کشور استفاده می‌شود. در واقع نتایج سرشماری به‌عنوان اطلاعات پایه‌ای سکونتی، جمعیتی، ملکی و اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. مهم‌ترین کاربری اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن شامل برنامه‌ریزی‌های کلان برای تامین مسکن و همچنین خدمات زیربنایی شامل تامین آب، برق، گاز و... و امکانات زیربنایی از قبیل ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و... متناسب با ترکیب و تحولات جمعیتی و اقتصادی است.

به این ترتیب، تاخیر در اعلام نتایج اولیه سرشماری می‌تواند منجر به تاخیر در ارائه برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... برای سال 96 و سال‌های بعد، از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول شود و از این جهت اعلام بهنگام نتایج سرشماری از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ با این حال هنوز مشخص نیست چرا به رغم آنکه قرار بود نتایح اولیه سرشماری برای کمک به پیشبرد دقیق‌تر برنامه‌ریزی در حوزه‌های گوناگون، حدود سه مال قبل از پایان سال 95 اعلام شود، تا آخرین روزهای سال به تاخیر افتاده است. نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95، بنا بر اعلام مسوولان مرکز آمار قرار بود نیمه اول دی ماه یعنی دو ماه پس از اتمام فرآیند سرشماری اعلام ‌شود؛ این در حالی است که نتایج اولیه سرشماری دوره قبل که آذرماه سال 90 برگزار شد، هم حدود 5 ماه بعد یعنی اردیبهشت 91 اعلام شد.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت