تلفن سایت

اظهارات مدیرعامل بانک مسکن درباره پرداخت وام خريد و ساخت مسكن

تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۲

اظهارات مدیرعامل بانک مسکن  درباره پرداخت وام خريد و ساخت مسكن

يك هفته بعد از اعتراض وزير راه‌وشهرسازي به حق‌امتياز انحصاري بانك‌مسكن در پرداخت انواع تسهيلات مسكن، روزگذشته مديرعامل بانك‌مسكن درباره علت شكل‌گيري اين انحصار توضيح داد و گفت: با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی بخش مسکن از نظر مدت جزو بلندمدت‌ترین تسهیلات پرداختی شبکه بانکی است و از سوی دیگر نرخ سود آن جزو پایین‌ترین نرخ‌های سود شبکه بانکی است به نظر نمی‌رسد سایر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به ویژه در حوزه انتقال سهم الشرکه (فروش اقساطی) استقبال کنند.
قدرت‌اله شريفي افزود: شاید یکی از دلایل مطرح شدن موضوع انحصار نگرانی از درگیر بودن بانک مسکن در طرح ملی مسکن مهر و عدم توانایی بانک جهت فعالیت در بخش‌های اعطای تسهیلات خرید و ساخت سایر متقاضیان باشد.
عباس آخوندي پيش‌تر اعلام كرده بود: درنظر دارد از طريق رايزني با بانك‌مركزي، به انحصار موجود در فعاليت بانك‌مسكن پايان دهد و پرداخت وام خريد و ساخت مسكن را در همه بانك‌هاي تجاري آزاد كند تا رقابت در اين بازار شكل بگيرد.
اما چند روز بعد از اين اولتيماتوم، مديرعامل اسبق بانك‌مسكن، شرط شكست انحصار را، تبديل بانك‌مسكن از بانك فرمانبردار برنامه‌هاي دولت در بخش مسكن به يك بانك‌تجاري اعلام كرد كه تحقق اين شرط با توجه به مطالبات مسكن‌مهر و برنامه‌هاي جديد دولت در بخش مسكن، قطعا براي دولت امكان‌ناپذير نخواهد بود.
همچنين در صورتي كه اظهارات مديرعامل فعلي بانك‌مسكن درباره بي‌ميلي ساير بانك‌ها به سرمايه‌گذاري در بازار ديربازدهي همچون مسكن، مبنا قرار بگيرد، در اين صورت اجراي تصميم وزير و مشاوران مالي او سخت خواهد شد.
اما درباره گفته‌هاي مديرعامل بانك‌مسكن يك سوال وجود دارد:
اگر براي بانك‌هاي تجاري، پرداخت وام خريد يا ساخت مسكن به دليل دوره بازپرداخت طولاني اصل وام، توجيه‌اقتصادي و رغبت پرداخت وجود ندارد، پس چطور است كه در شهر تهران، پروژه‌هاي بزرگ ساختماني اغلب با مشاركت همين بانك‌ها در جريان است؟
آيا سود سرمايه‌گذاري بانك‌ها در ساخت‌وساز‌هاي تجاري – انواع برج‌هاي با كاربري تجاري در حال‌ساخت در تهران- به قدري نيست كه پوشش ضرر احتمالي آنها را در حوزه تامين مالي مسكن بدهد؟!


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت