تلفن سایت

نحوه راهيابي به مسكن ويژه

تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱

 

 

 شرايط ثبت‌نام مسكن‌ويژه تهران بالاخره پس از چند ماه انتظار مردم و شايعه‌هاي متنوع درباره قيمت اين آپارتمان‌ها، اعلام شد.آن طور كه وزارت راه‌وشهرسازي در قالب شيوه‌نامه ثبت‌نام اعلام كرده، متقاضيان مسكن‌ويژه بايد از اول مهرماه مستقيم به بانك‌مسكن مراجعه كنند و با پرداخت 20 ميليون پول نقد، مقدمات مرحله دوم ثبت‌نام –ارسال مدارك و استعلام شرايط 4گانه- را فراهم كنند.اين افراد بايد در عرض يك سال منتهي به مهر 92 معادل 80 ميليون تومان علي‌الحساب به دولت پرداخت كنند و مابقي قيمت واحدها در 10 سال تقسيط مي‌شود.هنوز قيمت نهايي، موقعيت واحدها و زمان تحويل آنها مشخص نيست.


دولت بالاخره اعلام كرد
نحوه راهيابي به مسكن‌ويژه
شرط ورود: توان پرداخت 80 ميليون در يكسال طي فواصل سه ماهه
 ثبت‌نام از طريق بانك‌مسكن از اول مهرماه، اول 20 ميليون پرداخت كنيد بعدا واجدشرايط بودنتان را از دولت سوال كنيد
 قيمت نهايي، زمان تحويل و متراژ واحدها مشخص نيست؛ برآورد قيمت كل: 200 ميليون تومان
 بعد از چند ماه انتظار تهراني‌ها براي دسترسي به جزئيات مسكن‌ويژه، دولت بالاخره درباره اين طرح اطلاعيه رسمي داد و شيوه‌نامه ثبت‌نام از متقاضيان را منتشر كرد.
آن‌طور كه از اين اطلاعيه برداشت مي‌شود، مسكن‌ويژه هم به لحاظ قيمت و هم به لحاظ نحوه ثبت‌نام كاملا از طرح قبلي دولت (مسكن‌مهر) متفاوت است. جالب اينكه كساني كه مسكن‌ويژه به آنها تعلق مي‌گيرد بايد همان شرايط چهارگانه مسكن‌مهر و بلكه سخت‌تر از آن را داشته باشند.
در مسكن‌مهر متقاضيان حداكثر با 20 تا 25 ميليون تومان آورده نقدي و 25 ميليون تومان وام بانكي، شرايط دريافت يك واحدمسكوني را پيدا مي‌كردند اما در مسكن‌ويژه، متقاضيان بايد خودشان را براي پرداخت حداقل 80 ميليون پول نقد در مدت يكسال و حدود 100 ميليون تومان اقساط 10ساله آماده كنند.
در مسكن‌مهر روال دولت اين بود كه ابتدا از متقاضيان با دريافت مدارك، ثبت‌نام مي‌كرد و اگر حائز شرايط بودن افراد بعد از چند روز اثبات مي‌شد، در مرحله بعد، از آنها براي واريز پول نقد دعوت به عمل مي‌آمد، اما در مسكن‌ويژه طبق اطلاعيه رسمي وزارت راه‌وشهرسازي، متقاضيان از اول مهرماه بايد مستقيم به يكي از شعب بانك‌مسكن مراجعه كنند و همان‌جا مدارك‌شان را به انضمام 20 ميليون پول نقد تحويل دهند. وزارت راه‌وشهرسازي در تشريح شرايط مسكن‌ويژه، درباره واريز اين مبلغ به عنوان مرحله اول ثبت‌نام تاكيد كرده است: اگر بعد از ثبت‌نام و پرداخت 20 ميليون تومان، دولت در پروسه استعلام شرايط متقاضيان، سابقه ملكي از افراد پيدا كرد، وجه پرداختي مسترد خواهد شد. به اين ترتيب شرط اوليه براي ورود به رقابت در دريافت مسكن‌ويژه، «پرداخت 20 ميليوني» منظور شده است.
اين در حالي است كه پيش‌تر وعده داده شده بود ثبت‌نام مسكن‌ويژه فقط به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، اما براساس متن شيوه‌نامه‌اي كه در سايت وزارت راه‌وشهرسازي آمده است، اولين مرحله ثبت‌نام، مراجعه فيزيكي به بانك‌مسكن و مرحله دوم، ثبت‌نام اينترنتي است.نكات مهمي كه در شيوه‌نامه ثبت‌نام مسكن‌‌ويژه منظور شده، حاكي است: قرارداد پيش‌خريد مسكن‌ويژه بعد از 9 ماه از زمان ثبت‌نام اوليه و پرداخت حداقل 60 ميليون تومان، بين دولت و متقاضي تنظيم مي‌شود. همچنين درصورتي‌كه ثبت‌نام‌ كننده‌ها داراي شرايط يكسان باشند و تعدادشان از تعداد واحدها بيشتر باشد، اسامي نهايي از طريق قرعه‌كشي مشخص خواهد شد.
متن شيوه‌نامه به شرح زير است:
ثبت‌نام از تاریخ 01/07/1391 به صورت اینترنتی و از طریق سایت Tehran.maskanmehr.net انجام خواهد شد. با توجه به وضعیت ثبت‌نام و تعداد ثبت نام در خصوص مدت زمان ثبت نام تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.متقاضيان بايد حائز 4 شرط باشند: فاقد مسكن از ابتداي سال84 تاكنون، عدم استفاده از امكانات دولتي شامل وام، زمين و مسكن از 22 بهمن سال57 تاكنون، متاهل يا سرپرست خانواده، داراي فرم ج سبزرنگ.
مراحل ثبت‌نام متقاضي بايد بعد از اينكه تشخيص داد حائز این شرايط است، به شرح زير براي ثبت‌نام اقدام كند.
مرحله اول: متقاضی باید در مهلت مقرر ثبت‌نام با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن در شهر تهران اقدام به افتتاح حساب مسدود با سرفصل معین که برای مسکن تهران در نظر گرفته شده است نماید و مبلغ 200 میلیون ریال به حساب واریز نمایند. این حساب طبق ضوابط بانک مسکن دارای سود سپرده کوتاه مدت خواهد بود. مبالغ واریزی کمتر از 200 میلیون ریال قابل قبول نمی‌باشد و تا اعلام بانک و رفع مسدودی غیرقابل برداشت خواهد بود.
مرحله دوم: متقاضی باید در مهلت مقرر با مراجعه به سایت اقدام به ثبت اطلاعات تکمیلی و بارگذاری مدارک مندرج در بخش اول نماید.
مرحله سوم: به كساني كه متاهل هستند 10 امتياز، براي هر فرزند تحت تكفل 3 امتياز، به ازاي هر سال سابقه سكونت اضافه‌تر از 5سال يك امتياز و حداكثر 10 امتياز، داراي فرزند شهيد يا جانباز 3 امتياز، به نخبگان 3 امتياز و مدال‌آوران ورزشي 3 امتياز داده مي‌شود و درصورت امتياز يكسان، بين متقاضيان قرعه‌كشي خواهد شد.
نحوه واريز پول
كل مبلغ هزينه ساخت به اضافه 30 درصد قيمت زمين به صورت نقد در 5مرحله دريافت و 70 درصد قيمت زمين نيز در اقساط 10 ساله با قسط ماهانه حداكثر يك ميليون تومان دريافت خواهد شد.
مراحل پرداخت نقدي به شرح زير است:
پرداخت اول: 200 میلیون ریال به هنگام افتتاح حساب در بانک مسکن.
پرداخت دوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت اول
پرداخت سوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت دوم
پرداخت چهارم : 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت سوم
پرداخت پنجم: الباقی سهم نقدی قبل از تحویل واحد.

پرسش‌هاي بي‌پاسخ درباره مسكن‌ويژه
هرچند اين شيوه‌نامه به خيلي از پرسش‌هاي مردم در خصوص مسكن‌‌ويژه پاسخ مي‌دهد، اما متن آن هنوز حاوي سه ابهام بزرگ است از جمله اينكه:
«به كساني كه اول مهرماه ثبت‌نام مي‌كنند، در كجاي تهران و با چه متراژي، قرار است واحدمسكوني واگذار شود؟»
«آيا اين ثبت‌نام‌ها براي همان پروژه 4500 واحدي تهرانسر است؟»
«افرادي كه از اول مهرماه 20 ميليون پول پيش و هر سه ماه 20 ميليون تا سقف 80 ميليون پرداخت مي‌كنند، دقيقا چه زماني و چه تاريخي صاحب مسكن‌ويژه خواهند شد؟»
و در نهايت اينكه «قيمت نهايي و قطعي مسكن‌ويژه چقدر است؟»

 

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت