تلفن سایت

موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای

تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای

امروز طرح «راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای» در شورای پول و اعتبار بررسی و در صورت تصویب، امکان تامین مالی ارزان‌قیمت دو حوزه ساخت و خرید آپارتمان با روش کاملا متفاوت از مدل سنتی وام‌دهی، در همه شهرهای کشور فراهم می‌شود.

موسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای در هر شهر، با هدف ساخت و ساز مسکونی در مقیاس انبوه، تاسیس می‌شود و صرفا برای تامین مالی پروژه تعریف شده، از دو دسته سپرده‌گذار محلی شامل متقاضیان خرید خانه و همچنین سرمایه‌گذاران ساختمانی در نقش سهامداران موسسه، عملیات جذب منابع انجام می‌دهد و در نهایت با اتمام مراحل احداث پروژه، متناسب با عایدی به‌دست آمده، به سپرده‌گذاران متقاضی وام خرید و سهامداران، تسهیلات و سود پرداخت می‌کند. به این ترتیب، موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای اگر چه از بابت جذب منابع و پرداخت تسهیلات، کارکردی مشابه نظام بانکی دارد اما از یکسو، سپرده‌گذاران در نقش سهامداران، چون که از عمده سود این موسسات منتفع می‌شوند، انگیزه قوی و به مراتب بیشتر از سپرده‌گذاری بانکی، برای ورود به این موسسات دارند و از سوی دیگر، هزینه پایین تجهیز منابع در آنها، توان پرداخت وام با سقف بیشتر از تسهیلات مسکن فعلی را به‌وجود می‌آورد.

این موسسات یک تفاوت کلیدی دیگر نیز با نظام بانکی در حوزه تامین مالی مسکن دارند و آن، «عدم تعهد زمانی به سپرده‌گذاران موسسه از بابت پرداخت تسهیلات خرید» است.

این موسسات از 10 مسیر امکان تجهیز منابع دارند و چهار نوع تسهیلات می‌توانند پرداخت کنند. این شکل تامین مالی بخش مسکن هفت مزیت کلیدی در مقایسه با تامین مالی سنتی –وام بانکی- دارد که مهم‌ترین آن، صرف منابع هر موسسه در حداکثر محدوده استانی محل تاسیس همان موسسه است. اعمال محدودیت مکانی برای این موسسات بابت تزریق تسهیلات مسکن، باعث هم‌افزایی اجتماعی و بومی در هر شهر برای ورود به این موسسات می‌شود و در نتیجه، پروسه «تجهیز منابع»، تسهیل و تقویت خواهد شد.

سپرده‌گذاران بومی با هدف خانه‌دار شدن، اقدام به پس‌انداز در این موسسات می‌کنند در نتیجه، هر موسسه متناسب با کشش تقاضای مسکن در شهر مربوطه و میزان استقبالی که متقاضیان از بابت پس‌انداز انجام می‌دهند، می‌تواند یک سقف ریالی مشخص و محلی برای پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن تعیین کند و در نتیجه کارآیی تسهیلات از بابت پوشش قدرت خرید و تامین هزینه ساخت، از وضع موجود، بالاتر برود.

موسسات پس‌انداز مسکن منطقه‌ای از طریق پذیره‌نویسی عام راه‌اندازی می‌شود به این صورت که حداکثر 20 درصد سهام هر موسسه توسط بانک عامل بخش مسکن و مابقی از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه، خریداری می‌شود. چون که هر موسسه مجاز به پرداخت وام ساخت و وام خرید صرفا به ساکنان بومی –متقاضیان تسهیلات در شهر محل فعالیت صندوق یا حداکثر ساکنان استان مربوطه- است.

تامین مالی همزمان خریداران و سازندگان مسکن، ویژگی دیگر موسسات پس‌انداز مسکن منطقه‌ای است که از یکسو در طول اجرای پروژه ساختمانی تعریف شده، تسهیلات ساخت ارائه می‌شود و از سوی دیگر در پایان پروژه، متناسب با ارزش افزوده در منابع پس‌انداز، تسهیلات خرید به سپرده‌گذاران داده می‌شود. متقاضیان خرید مسکن با ورود به این موسسات می‌توانند به‌صورت مستقیم و از طریق واحدهای مسکونی پروژه تحت حمایت مالی موسسه، خانه‌دار شوند. به عبارت دیگر، در حال حاضر بانک‌ها تسهیلات خرید مسکن را بدون معرفی گزینه‌های ملکی ارائه می‌دهند اما در موسسات پس‌انداز مسکن منطقه‌ای، امکان استفاده توأم از تسهیلات خرید و آپارتمان‌های ساخته شده به کمک منابع موسسه، وجود دارد.

مزیت هفتم موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای، به تجهیز هدفمند و تخصیص هدفمند منابع مربوط می‌شود به‌‌طوری که این موسسات، برای ساخت یک شهرک مسکونی یا تخریب و نوسازی یک محله کلنگی در دل یک شهر یا حتی ساخت شهر جدید، اقدام به جذب منابع کرده و در انتها، به سپرده‌گذاران تسهیلات می‌پردازند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت