تلفن سایت

قفل گشایی در املاک اداری

تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

قفل گشایی در املاک اداری

رشد تقاضا برای خرید و اجاره دفتر کار در تهران، قفل معاملاتی بازار املاک اداری را باز کرد. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد نیاز به تامین محل اقامت کاری از جانب شرکت‌های تازه‌ تاسیس به‌خصوص سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش فایل‌‌های اداری در بنگاه‌‌ها را به همراه داشته و باعث شده مسیر فروش برج‌های اداری هموار شود. اداری‌سازها بابت فروش،‌ یک منو حاوی پنج نوع حق انتخاب برای مشتری در نظر گرفته‌اند که در قالب آن، واحدهای متراژبزرگ را قسطی نیز عرضه می‌کنند. ساخت‌وساز اداری با لحاظ اشباع بازار ملک تجاری، کشش سرمایه‌گذاری دارد.

قفل بازار املاک اداری، با افزایش تقاضای موثر برای تاسیس دفتر کار در تهران باز شد. تحقیقات میدانی از یک تغییر چشمگیر در بازار ملک نشان می‌دهد فروش ساختمان‌های نوساز اداری در تهران طی هفته‌های اخیر به منظور تامین هدف اصلی شرکت‌های تازه تاسیس، ‌هموار شده به‌طوری که سرمایه‌گذاران خارجی یا شرکای ایرانی آنها، به‌عنوان مشتری اصلی این املاک، هم اکنون توانسته‌اند تصویری مثبت از آینده ساخت‌وسازهای اداری برای ساختمان‌سازهای پایتخت ترسیم کنند. اوایل امسال مراجعه‌ اولیه خارجی‌ها به برج‌های اداری در حال ساخت، به علت عدم مطابقت «طراحی داخلی» ساختمان‌ها با نیاز این شرکت‌ها، به بن‌بست معاملاتی برخورد کرد اما همین مغایرت بین شکل عرضه و خواسته تقاضا باعث شد در حال حاضر اداری‌سازها با اصلاح نقشه واحدها، امکان خرید را برای متقاضیان فراهم کنند. در چند روز اخیر سازنده یک برج اداری در شمال تهران موفق شد تعدادی از طبقات فلت –واحدهای اداری متراژ بزرگ و فاقد پارتیشن یا دیوار میانی- را به دسته‌ای از شرکت‌های خارجی واگذار کند. در روزهای اخیر حجم فایل فروش و اجاره ساختمان اداری در بنگاه‌های املاک مناطقی از تهران که معمولا بورس تاسیس دفتر کار به حساب می‌آید، افزایش یافته و سمت عرضه در این بازار منوی پنج گزینه‌ای برای واگذاری واحد به شرکت‌ها، در نظر گرفته است که امکان انتخاب یکی از روش‌ها برای شرکت‌ها وجود دارد. متقاضیان ملک اداری می‌توانند برج‌های تازه‌ساز را علاوه بر روش «نقدی»، به‌صورت «قسطی با قیمت نقدی»، «لیزینگ» و همچنین «دریافت یکجای ساختمان» دریافت کنند. گروهی از برج‌سازها نیز «فروش مزایده‌ای» را پیشنهاد می‌کنند.

آنچه باعث تحرک در بازار املاک اداری شده به فضای مثبت پسابرجام و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی برمی‌گردد. پیش‌بینی می‌شود با افزایش نیاز به خرید یا اجاره محل اقامت کاری در تهران، به‌زودی بازار ساخت و سازهای غیرمسکونی از بخش اشباع‌شده مجتمع‌های تجاری به سمت برج‌های اداری، چرخش کند. مطالعات کارشناسان اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، سرانه واحد تجاری در کشور بیش از سه برابر کشوری همچون ترکیه یا ژاپن است. این موضوع در یکی، دو سال گذشته فروش واحدهای تجاری در «مال»ها را با مشکل روبه‌رو کرد. با توجه به کمبود فضای اداری نوساز در تهران، بهبود بازار تقاضا برای این املاک، بازدهی سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کرده است. واحد اداری در تهران به‌طور متوسط 5/ 1 تا 2 برابر ارزش آپارتمان مسکونی، قیمت‌گذاری می‌شود.

سازندگان مجتمع‌های اداری و تجاری با پاسخ مثبت به شکل جدید نیاز به فضای کسب و کار در دوران پسابرجام، اولین گام همسوسازی عرضه این فضاها با تغییر ذائقه سمت تقاضا در این بخش از بازار ملک را بر داشتند. در شرایطی که از زمستان سال گذشته تحت تاثیر اجرای برجام و همچنین بهبود فضای اقتصادی کشور، نمایندگان شرکت‌ها و چند برند مطرح بین‌المللی جست و جوهای جدیدی را برای یافتن فضاهای مناسب کار و سکونت در شهر تهران و چند کلان‌شهر مهم دیگر آغاز کرده‌اند، هم اکنون فاز جدیدی از عرضه فضاهای اداری و تجاری از سوی سازندگان پایتخت آغاز شده است.

جست و جوی نمایندگان شرکت‌های خارجی برای یافتن شکل خاصی از واحدهای اداری با ویژگی‌های به خصوص در حالی این روزها ذائقه متقاضیان داخلی این فضاها را هم تحت تاثیر قرار داده که تغییر جهت سازندگان در شکل ساخت و نحوه عرضه واحدهای اداری متناسب با استانداردهای جدید، از آغاز دوره تازه‌ای از تغییر «الگوی اداری‌سازی» در پایتخت خبر می‌دهد. برخی سازندگان واحدهای اداری طی یک‌سال گذشته، همزمان با آغاز موج محسوسی از جست و جوی نمایندگان شرکت‌های خارجی در بازار املاک اداری شهر تهران و چند کلان‌شهر مهم دیگر، واحدهای نیمه‌تمام خود را مطابق با الگوی جدید تقاضا در این بازار، تکمیل و طی هفته‌های اخیر به بازار تقاضا عرضه کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته، حجم قابل توجهی از این واحدها با تاکید بر ویژگی‌های خاص مورد تقاضا از سوی نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی به بازار املاک اداری عرضه شده است؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد هماهنگی صورت گرفته بین شکل تازه نیاز به واحدهای اداری و عرضه این گروه واحدها به بازار تقاضا، در بازه زمانی کمتر از یکسال، نشان دهنده استقبال سازندگان از ظرفیت جدید شکل گرفته در این بخش از بازار ساخت و ساز است. به گفته کارشناسان هم اکنون شکل تازه عرضه واحدهای اداری در حالی به مهم‌ترین ظرفیت سرمایه‌گذاری در بازار ملک تبدیل شده است که تجاری‌سازها نیز که به دلیل برخورد با مانع «اشباع» در بازار ملک با افت شدید بازدهی مواجه شده‌اند، می‌توانند با فرمول تازه «ساخت توامان فضای اداری و تجاری و عرضه همزمان آنها» متناسب با الگوی جدید تقاضا، اطمینان از دست رفته را به بازدهی فعالیت‌های خود برگردانند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت