تلفن سایت

طرح ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران

تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲

طرح ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران

علیرضا جاوید، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص طرح بلند مرتبه سازی شهر و ضوابط آن در طرح تفصیلی به «شهرنوشت» گفت: بر اساس طرح تفصیلی جدید، ساختمان‌ها به سه‌ گروه کوتاه مرتبه، میان مرتبه و بلند مرتبه تقسیم می‌شود که ساختمان‌های کوتاه مرتبه زیر 5 طبقه،میان مرتبه بین 5 تا 12 طبقه و بلند مرتبه بالای 12 طبقه هستند.
وی با بیان اینکه بلندمرتبه سازی در نقاط مختلف تهران در نظر گرفته شده است و به طور حتم با اجرای طرح تفصیلی جدید و به مرور زمان از اغتشاشات موجود در ارتفاع ساختمان‌های شهر کاسته می‌شود، اظهار کرد: میانگین طبقات در شهر تهران از 2 طبقه به 4 طبقه افزایش می‌یابد و تا زمانی که این ضوابط به تصویب نرسیده‌اند بلند مرتبه سازی به صورت موردی با طرح در کمیسیون ماده 5 انجام می‌شود.
جاوید افزود: هم اکنون ضوابط بلندمرتبه سازی شهر تهیه شده و به مراجع ذی صلاح از جمله کميسیون ماده 5 ارائه شده است و در حال بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: طرح بلند مرتبه‌سازی توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مهندسان مشاور مربوطه تهیه شد و به عنوان طرح زیر دست در اختیار مشاور طرح تفصیلی جدید تهران قرار گرفت.
در گزارش شهرنوشت همچنین آمده است:
اوایل دهه 30 بود که تهران دارای اولین ساختمان بلند نوین شد. در این سال‌ها، نخستین ساختمان بلندمرتبه در تهران توسط هوشنگ خانشقاقی در خیابان جمهوری با 10 طبقه ساخته شد.
اسکلت این ساختمان از بتون آرمه با دو آسانسور احداث شده و جالب اینکه هنوز هم در حال استفاده است.
در سال‏ 1339 در محل تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری، ساختمان تجاری 16 طبقه‌ای با نام پلاسکو ساخته شد که نخستین ساختمان بلند با اسکلت تمام فلز در ایران بود.
دو سال بعد یعنی در سال 41 ساختمان تجاری 13 طبقه آلومینیوم نیز با اسکلت فلزی در خیابان‏ جمهوری احداث شد. ساختمان بانک کار در خیابان جمهوری یکی‏ دیگر از ساختمان‏های شاخص دهه 40 است.
بلند مرتبه سازی در این دوره ادامه داشت تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست. بعد از انقلاب و آغاز جنگ نزدیک به ده سال بلند مرتبه‌سازی در پایتخت متوقف شد، اما این روند در سال‌های پایانی دهه 60 و افزایش قیمت زمین و آغاز فروش تراکم از سوی شهرداری تهران تغییر کرد و بلندمرتبه‌سازی در تهران از سر گرفته شد.
در این دوره بود که ساختمان‌هایی بدون داشتن چارچوب و نقشه‌های جامع در مناطق زلزله خیز ساخته شد و مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرد. با تمام این تفاسیر شهر تهران یکی از کوتاه ترین کلانشهرهای دنیا است به طوری که میانگین تعداد طبقات در این شهر در حال حاضر 2 طبقه است.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت