قالب با سیستم بالا رونده (براکتی) قسمت ۲
در مرحله بعد، آرماتوربندی سقف و جاگذاری مدارهای برق انجام میشود و قالبهایی برای خالی ماندن محل داكتها و دیگر حفرههای لازم در سقف نصب میشود. در ادامه، بتنریزی سقفها و دیوارها به صورت یكپارچه و در یك مرحله انجام میشود. اجرای جدارهای بتنی پرداخت شده، نیاز به نازككاری بر روی سطوح آنها را برطرف میكند.
قالب تونلی
در روش دیگر كه به نام سیستم بتنی درجا با قالبهای یكپارچه دیواری و سقفی شناخته شده است، كلیه دیوارهای داخلی و خارجی (به جز دیوارهای غیر سازهای جدا كننده) به طور هم زمان قالببندی و بتنریزی میشوند. در این روش، بر خلاف روشهای تونلی، قالببندی دیوار و سقف توسط قطعات تخت كوچك انجام میشود.
قالب تونلی
سه روش دیگر قالب صنعتی برای اجرای ساختمان بتن مسلح با دیوار برشی مطرح شده است كه در حقیقت، گونههای دیگر روشهای دستیابی به سیستم یكپارچه دیوار و سقف بتنی هستند. در هر سه نوع آنها، تمامی دیوارها، به وسیله قالبهای تخت، قالببندی میشوند و بتنریزی دیوارها به صورت یكپارچه و هم زمان انجام میشود. پس از عملآوری اولیه بتن دیوار، سقف با روشهای مختلفی اجرا میشود كه در ادامه توضیح داده شده است.
1. روش میز پرنده
در روشی كه به میز پرنده نامگذاری شده است، قالبهای بزرگی به صورت میز، با پایههای مستقر روی چرخ یا غلتك، كل سقف یك فضا را میپوشانند و روی آنها آرماتوربندی سقف انجام و سپس بتنریزی میشود. بعضی از انواع این روشها شباهت زیادی به روش تونلی متعارف دارد، و به گونهای طراحی شده است كه امكان بتنریزی هم زمان دیوار و سقف فراهم آید.
در این روش نیز دیوارهای نمای اصلی پس از اجرای دیوارهای سازهای و سقف، با مصالح گوناگونی قابل اجراست.
قالب میز پرنده
قالب میز پرنده
2. روش تونلی با سقف قالب سرخود نیمه پیش ساخته
در یك روش دیگر، پیشدال خرپایی یا ساده، یا دالهای نواری بتنی بر روی لبههای دیوارهای جانبی فضاها قرار میگیرد. در صورت استفاده از پیشدال، پیش از بتنریزی، آرماتورهای فوقانی پیشدال جاگذاری میشود و اتصال میلگردهای سقف و دیوار نیز در همین مرحله انجام میشود. سپس بتنریزی قسمت فوقانی پیشدال و محلهای اتصال پیشدال یا دال پیش ساخته با سقف انجام میشود.
در این روش اجرا، دیوارهای خارجی معمولاً هم زمان با سایر دیوارها قالببندی و بتنریزی میشوند. دیوارهای نما نیز معمولاً بتنی و با اجرای درجا هستند. این امر باعث میشود امكان خروج قطعات قالب از ساختمان با پیچیدگی بیشتری انجام شود. كوچك بودن قطعات هم به همین دلیل است، و امكان خروج قطعات از بازشدگی (محل درها و پنجرهها) را فراهم میسازد.
به عنوان نتیجهگیری و جمعبندی، میتوان گفت كه سیستم قالب تونلی از روشهای اقتصادی انبوهسازی است. تعداد طبقات بهینه در این روش، بین 8 تا 10 طبقه است. در این روش، هزینهها در مقایسه با روشهای رایج بتنی و فلزی به طور محسوسی كمتر است. طبق برآوردهای انجام شده توسط انبوهسازان مطرح، هزینههای تا اتمام اسكلت، دیوارها و اندودهای داخلی، نسبت به روشهای رایج اسكلت بتنی و فلزی به ترتیب 19 و 38 درصد، كمتر است. نقطه ضعف اصلی این روش عدم امكان جوابگویی به انتظارات عملكردی پاركینگهاست. در عمل، لازم است برای پاركینگ فضایی مجزا در نظر گرفته شود. در اكثر موارد، لازم است ساختمانی مستقل و جداگانه پیشبینی شود. از طرف دیگر، شیب زمین پروژه نیز باید بسیار كم ( حداكثر 5 درصد ) باشد.این سیستم صرفاً برای طرحهای انبوهسازی مطرح است و در پروژههای كوچك، قابلیت توجیه ندارد.
قالب دیوار پیش ساخته:
قالب های دیوار پیش ساخته، ستون و پاشنه:
این قالب ها جهت بتن ریزی انواع دیوارهای پیش ساخته با ابعاد و نماهای مختلف به همراه ستون های H شکل و پاشنه تولید می گردد.
قالب های دیوار به صورت عمودی یا افقی ساخته می شوند. برای ایجاد نما های مختلف روی این دیوار ها می توان از ورق فلزی ، فایبرگلاس، سیلیکون و شیشه استفاده نمود. قالب های ستون و پاشنه به صورت یکپارچه و یا جداگانه اجرا می شود.
تمامی این قالب ها با بهترین کیفیت و دقت و با قابلیت بتن ریزی با تکرار های زیاد طراحی و تولید می گردد.